Jak správně hledat práci

25.11.2020

Hledat práci není záležitost jednoho dne. Málokdy se vám poštěstí, že pošlete jeden životopis, jdete na jeden pohovor a tadá, máte práci. Spíš jich pošlete desítky... Na to nás na škole nepřipravili. Než začnete hledat, mentálně se připravte na to, že vás to bude stát pár hodin vašeho času, energie a možná i nějaké to zklamání. 

Připravte se na to, že hledání práce není jednoduché. 

Co vám nikdo neřekl?

◾ I když jsme v 2020, tak pořád firmy nereagují na všechny životopisy. Stále se bohužel setkáte s větou "pokud se do 14 dní neozveme, dali jsme přednost někomu jinému". 

◾ Hledání práce vám zabere minimálně 10 hodin a to nepočítám čas na pohovorech nebo během zpracování úkolů v rámci výběrových řízeních. 

◾ Zkuste se vcítit do firmy, která hledá vysněného kandidáta. Řekněte ji to, co pravděpodobně chce slyšet.

◾ Může to být psychicky náročné, pokud jste delší dobu bez práce a nedostává se vám od firem zpětných vazeb. 

◾ Když už nevíte kudy kam, využijte služeb někoho z HR, aby vám pomohl upravit životopis, pomohl s přípravou na pohovor nebo vám pomohl propojit se s vámi vyhlédnutou firmou.

A asi mnoho dalších informací, ale to bychom tu byli ještě dlouho. Samotnou mě na začátku práce v HR překvapila spousta věcí, které mě jako kandidáta nenapadly.


Kde hledat?

LMC portály jako Jobs a Práce - Jobs jsou spíše pro kancelářské pozice, Prace pro provozní pozice. LMC je jednička mezi pracovními portály a první místo, kam jako hledající práci půjdete. To samé platí pro firmy. Některé zde inzerují pravidelně, jiné nárazově. A ještě tu máme Práce za rohem - aplikaci, kde vybíráte hlavně podle dostupnosti výkonu práce. 

◾️jenprace.cz - provozní i kancelářské pozice napříč Českou republikou.  Dvojka na trhu s pracovními portály. Nabízejí širokou škálu produktů pro firmy i kandidáty.

◾️ Cocuma - pracovní portál, který si vybírá, koho pustí do svého světa. Najdete zde menší firmy, hodně fotografií, videí a líbivých inzerátů. Vhodné za mě hlavně pro ty, kteří si potrpí na firmení kulturu a friendly přístup. 

◾️ StartupJobs - jak název napovídá, je to portál, kde najdete hlavně inzerci od startu-upů, jiné tam nepustí. Je pár výjimek, ale ty tam jsou roky a mezitím se staly velkými firmami. Inzerce je zde hlavně na IT a Marketing pozice. Když si zde založíte profil, můžete si zde dělat různé oborové testy. 

◾️ Welcome to the Jungle - pracovní portál s poměrně lákavými profily firem. Na kartě firmy vždy najdete články, rozhovory, videa, fotografie, ... a pracovní nabídky. Spíše tu najdete trainee pozice, juniorní pozice nebo marketing pozice. Lze si zde založit profil a zařadit se tak do databáze talentů

◾️ WinWinJob - aneb najdi práce i podle šéfa. Kvůli nadřízenému končí v zaměstnáních hodně lidí, takže je tohle chytrý tah. Místo profilu firmy zde najdete profily šéfů těch firem. Reagovat pak můžete na inzeráty, kde jsou oni těmi, kteří vás pak vyzpovídají na pohovoru. Nezapomínejte však, že obvykle jde vaše žádost přes HR, a tak první kolo asi bude s ním. 

◾️ ExecutiveJob - pro seniorní pozice ve firmách, mzda nad 60 000 Kč a vedení lidí součástí hledaných kompetencí. Vyhnete se zde probíráním se velkým množstvím inzerce i na juniorní pozice.

◾️ HR agentura nebo Headhunter - na internetu najdete různé personální agentury, vyberete si jen ze zaměření podle toho, co sami hledáte. Na headhuntera se obraťte ti z vás, kteří hledáte vyšší pozici. To jsou zpravidla ty, které má headhunter ve svém portfoliu.

◾️Glassdoor a Indeed - agregátory pracovních nabídek plus na na nich najdete hodnocení firem. Glassdoor je známější a funguje v zahraničí. Česká obdoba je Atmoskop z dílny LMC.

◾️ Univerzitní kariérní portály - skoro každá univerzita má na svém webu i sekci karierní stránky. Někde jsou skryté jen pro studenty, jindy dostupné veřejnosti. Najdete zde nejčastěji juniorní, trainee a podle oboru specializované pozice. 

◾️ Kariérní stránky - tady najdete asi nejvíce pracovních pozic z dané firmy. Proč? Karierní stránky jsou dané firmy, neplatí zde za inzerci a mají nejvyšší konverzní poměr. Našli jste inzerát na pracovním portále? Neleňte a jděte se podívat na celý web, možná tam je ještě lepší pozice. 

◾️ Facebook skupiny na hledání práce nebo oborové skupiny - ideální místo pro seznámení se, novinky z oboru a hledání práce. Zkuste ve skupinách použít tag job/práce. Firma nebo HR sem často sdílí nové nabídky, protože je to rychlejší jak psát inzerát. =) 

◾️ Linkedin - přidejte si so sítě HR lidi a dejte follow firmám, které vás zajímají. Přeci jen jde o profesionální síť určenou pro hledání práce a sdílení know-how, a tak si buďte jisti, že po chvíli scrollování zde narazíte i na pracovní nabídku. 

◾️ Oslovte HR lidi z dané firmy - vyhledáte je jednoduše na LinkedIn. Pokud ve spojení nejste, pošlete jim žádost včetně osobního vzkazu. Pokud ve spojení jste, nic nebrání tomu, abyste napsali, že hledáte práci a zda pro vás něco nemají. 

◾️ Přes vaše známé  - firmy hledají a vy se do nich můžete dostat i přes vaše nejbližší. Zeptejte se, zda u nich ve firmě právě nehledají někoho, jako jste vy. Minimálně poproste o e-mail na jejich HR oddělení. 


Jaké FB skupiny?

◾️ HR - zkuste #suHR, #HRdinky, HR (k) sobě, recruitment fórum. 

◾️ Marketing - PPC nás baví, Sociální sítě, Copywriting nebo pak HolkyzMarketingu.

Facebook skupiny doporučuji nejen pro hledání pracovních nabídek, ale i pro čerpání informací o oboru a seznámení se s novými lidmi z oboru.


Tip:

💬 Ve firmách fungují referral programy, tj takové to "Doporuč a dostaneš odměnu". Zkuste se poptat svých známých, zda nemají volnou pozici a ať vás pošlou na doporučení k nim na HR. Pro vás možnost práce, pro ně možnost získat odměnu.

💬 Na pracovních portálech nenajdete všechny pozice, které firma chce obsadit. Proč? Je to drahá sranda a některé pozice naberete díky inzerci jiné pozice nebo obsadíte interně. Pokud do nějaké firmy chcete, napište jim ať inzerují nebo ne. To nejhorší, co vám řeknou, je to , že teď pro vás nic nemají. 

💬Ani na kariérních stránkách nenajdete všechny pozice. Některé zatím nemají inzerát, některé jsou opravdu extra čerstvé a některé teprve v plánu a je zatím kontraproduktivní je mít vyvěšené online. Napište tedy na kariérní info mail nebo HR. 

💬 Buďte trpěliví a neklesejte na mysli. Zapněte si na profilech hlídacího psa a nechávejte si do e-mailu posílat nejnovější pracovní nabídky. Když budete mít připravený životopis, můžete reagovat hned a být tak mezi prvními! 

💬 Hledáte vyšší pozici, zkuste se obrátit na headhuntera

💬 Hledáte něco specifického? Zkuste využít textový vyhledávač na pracovních portálech. Místo názvu pracovní pozice napište třeba "káva" nebo "dog friendly" a máte všechny pozice, které tato spojení/slova obsahují.  


Babička by k této sekci dodala, že líná huba, holé neštěstí. Ptejte se, pište do firem a buďte aktivní, nečekejte s rukama v klíně. 

Jak na životopis?

Hledání práce není bohužel otázka poslání jednoho životopisu, jednoho pohovoru a nástupu, ale obvykle to trvá déle. Připravte se na to, že bude potřeba energie z vaší strany. Vytvořte si obsahově i vizuálně kvalitní životopis, klidně ho i s někým konzultujte.

Aplikace k  vytvoření životopisu

◾️FlowCV - online appka v angličtině, velmi intuitivní a zdarma. Během hodiny máte reprezentativní životopis. 

◾️Canva - grafická appka, kde si jen založíte účet a vyberete si z velkého množství free templatů. Životopisy najdete pod tagem resumé. Pak si stačí lehce pohrát s grafikou a vložit obsah. 

◾️ enhanCV - online appka, která vám dokáže, že sestavit si CV netrvá hodiny a že i zářivá dlouhá kariéra se vejde na jednu stranu životopisu. Nevěříte? Věřte

◾️ Word - ten známe asi všichni, že? Než vytvoříte nový list, mrkněte se do předpřipravených šablon pro životopisy. Snadno si je upravíte a vyexportujte do PDF.


Čím dalším zaujmout?

◾️Motivační dopis - říká se mu i průvodní psaní nebo cover letter. Je to takové uvedení životopisu do kontextu a jeho představení. Představte si ho jako elevator pitch nebo jako možnost, kde zaujmete jeho čitatele.

◾️Portfolio - obzvlášť pokud se hlásíte na pozice jako je grafik, designer, copywriter a podobně. Portfolio doporučuji mít online a do CV vložit link. 

◾️ Reference - dostali jste krásnou referenci nebo jste domluveni s někým, kdo je na požádání poskytne? Uveďte je v rámci životopisu nebo je mějte na LinkedIn profilu.

◾️Video - natočit o sobě video a to poslat společně s dalšími materiály do firme, to chce odvahu. Ta se vám může vyplatit. Video mi poslala Andrea, která je v mém týmu, čímž mě absolutně dostala a chtěla jsem ji vidět, i když jsem neměla volné místo. Obhájila jsem si ho pro ni (nejen díky videu). 

◾️Odkazy - máte webovou stránku, píšete si blog, ...? Ukažte nám to pomocí odkazu v životopisu. Pomůže nám to dokreslit obrázek o vás jako člověku. 


Jak na životopisem přemýšlet?

◾️ Jako nad vstupenkou dál. Má navnadit, ukázat podstatné a jako HR/manažer chci vědět více. 

◾️Musí zaujmout a říct o vás na první pohled vše podstatné. Ukažte ho někomu z vašeho okolí a schválně, čeho si všimne jako prvního. Pokud využijete šablony a dáte si s životopisem práci, my na druhé straně to poznáme. 

◾️ Je to produkt, který vás reprezentuje.   


Tipy: 

💬 Je inzerát v češtině? Pošlete životopis v češtině (nebo slovenštině). Je inzerát v angličtině? Pošlete životopis a motivační dopis v angličtině. 

💬 Posílejte životopis ideálně v PDF souboru ve formátu Jméno_Příjmení_CV. Je to drobnost, ale vypadá to dobře plus PDF je prostě lepší než word. 

💬 CV jako obrázek vypadá hezky, ale v mnoha HR systémech se špatně čte a musíte zvětšovat a zmenšovat, špatně se případně tiskne. 

💬 Hlásíte se na víc pozic do jedné firmy a na úplně rozdílné pozice? Někdy to působí zvláštně, a tak využijte prostor motivačního dopisu a vysvětlete to.  

💬 Vyhněte se psaní pozice na životopis, nejde přece o pozici, ale o vás. Nenechte se škatulkovat názvem pozice. 

💬 Také na životopis nepište CV/Životopis/Resumé/jiný název, protože je absolutně jasné, co to je za PDF, které jste odeslali jako reakci na inzerát. 

💬 Komunikuje s vámi firma přes e-mail X? Tak i odpovídejte přes e-mail X a nepište na Y nebo někomu dalšímu přes LinkedIN. Komunikace se pak zbytečně tříští. 

💬 Mějte životopis maximálně na 2 A4. Ukáže to i váš um zkracovat a vypíchnout podstatné. 

💬 Máte e-mail, který jste si zakládali před lety a rozhodně není ve formátu jméno.příjmení nebo podobná mutace? Popřemýšlejte, zda to nebude vypadat hloupě, když na CV bude napsáno kotatko06 nebo kitiX a podobné dětské výstřelky. Buďte profi. 

💬 Chcete zazářit? Mrkněte se na kariér stránce, kdo pozici obsazuje a napište cover letter přímo těm lidem. Obvykle daného člověka najdete jako zadavatele inzerce na pracovních portálech nebo na kariérních stránkách v medailonku u pozice. Navíc si tyhle osoby vyhledejte na LinkedIn, můžete tak lépe nasát atmosféru firmy, kam se hlásíte.


Jak mít pěkný životopis a nacpat do něj vše?

S větší praxí a počtem pozic /firem, které vystřídáte, tím častěji si budete klást tuto otázku. Pamatujte si, že ne všechny vaše zkušenosti a pracovní úspěchy jsou relevantní k tomu, co aktuálně hledáte. Upřímně, že jste před 10 lety dělali pozici XY a před 6 lety jste si dělali kurz na Seduo, to nikoho nezajímá, protože je ta informace zastaralá.

Vždy mějte životopis aktuální vůči tomu, co umíte, nabízíte a hledáte. 

◾️Nemusíte tam nacpat vše, jen to relevantní k dané pozici a oboru/firmě, které hledáte. Zbytek upozaďte nebo zmiňte v motivačním dopise nebo pak na pohovoru. 

◾️ Do CV patří relevantní informace, co nám na druhé straně napoví, že máte námi hledané kompetence a znalosti. Nečteme myšlenky. Co nám o sobě neřeknete, to nevíme. 

◾️ Sepište si, co hledáte, proč, s kým chcete pracovat, co umíte dobře, ... a co hledají firmy na dané pozice za kompetence. A máte podklad pro sestavení životopisu. V HR to může být počet obsazených pozic, zkušenost s plánování nákladů nebo nábor neobvyklých pozic. V marketingu třeba znalost Sklik, Google Analytics a dalších systémů nebo absolvování Digisemestru.

◾️ Vyhněte se kopírování job descriptionu vaší pozice a popisu všech vašich aktivit. Zmiňte relevantní a zásadní věci. Kolik jste vedli lidí? Jak velký budget byl ve vašich rukou? Co se vám povedlo? ...

◾️ Nepište vše, co jste dělali na pozici. Všichni víme, že job description téměř každé pozice by vydal na několik stránek. V odrážkách se zaměřte na silně stránky, úspěchy a nejvíce požadované kompetence vůči hledané pozici/oboru.

◾️ Vzděláváte se ve volném čase? Vytvořte si sekci vzdělávání se a ukažte druhé straně, že na sobě makáte a kde na sobě makáte.


 Tipy: 

💬 Nevíte, jaké kompetence a znalosti vypíchnout? Projděte si inzeráty a pište si, co se v nich opakuje. To ideálně vypíchněte, pokud to splňujete. Rozhodně nelžete a vyhněte se navíc klišé jako je "jsem samostatný, flexibilní a pracovitý".

💬 Odkažte v rámci CV na váš LinkedIn pro více informací. Ten si samozřejmě také upravte a buďte velkorysí na informace i vašich minulých i současných pozic. 

💬 Odkázat můžete i na vaši webovou stránku, portfolio nebo jinou prezentaci. Vždy to o vás prozradí o něco více a vítáme to. Dejte nám to jako linky a ne jako obyčejný text. Ať jen klikneme a můžeme si číst. 

💬 Máte cizí jméno a příjmení (ne typicky české) a hlásíte se na inzeráty v českém jazyce a chodím vám často zamítnutí na danou pozici? A jste si jisti, že druhá strana ví, že umíte česky? Dejte si pozor, zda v životopise uvádíte český (slovenský) jazyk. Vám to možná přijde jasné, že se hlásíte, protože umíte daný jazyk, ale jak to má vědět druhá strana, když jí vše přijde v angličtině a o CZ/SK v CV ani zmínka? 

💬 Zamítla vás několikátá firma v řadě a nevíte proč? Požádejte o feedback nebo názor na váš životopis. Může vám to otevřít oči. V tomhle mohu pomoct i já, stačí mi napsat

💬 Stáhněte si checklist pro lepší zvládnutí náboru v mých vzorech. Doporučuji vytvořit si Excel dokument, kam si budete zaznamenávat, komu a kam a na jakou pozici jste již reagovali. Mít přehled se vám může vyplatit. 


Co si přečíst, ať jste opravdu připravení?

◾️ Jak na motivační dopis

◾️ Na co se na pohovoru zeptat

◾️ A další články na mém blogu. ;)