Kde najít kandidáty?

18.02.2025

Kde najít kandidáty, když je v Česku dlouhodobě míra nezaměstnanosti tak nízko? Jedno zázračné místo neznám, ale dala jsem dohromady seznam rozličných míst (zdrojů), kde by se mohli skrývat. Vlastně ani ne skrývat, prostě tam jsou, ale vy ne. :) Samozřejmě jsem uvedla zdroje, které pro vás budou relevantní a budou vám přivádět velké množství nových kontaktů, ale i ty niche až velmi raritní. Tak jako tak bych doporučila pravidelně zkoušet nové zdroje. Nikdy nevíte, zda náhodou daný zdroj nezačal být tím skrytým podkladem. 

Jako bonus si můžete přečíst reálné zkušenosti s méně obvyklými zdroji přímo od kandidátů a recruiterů. Nejkurioznější za mě bylo oslovení na pohřbu. A pak využívání Tinderu jako hiring platformy.

Zdroje kandidátů

  • Kariérní stránky - Většinou nejlepší zdroj a v přepočtu i nejlevnější. Máte na nich vedle inzerátů i obsah o vaši firmě. Kandidát se tam dozví nejvíce informací a vy nebojujete o pozornost s dalšími firmami. Navíc je zde pravděpodobnost, že k vám daný kandidát chce nebo má o vás přímý zájem, jinak by totiž aktivně vaše stránky nehledal. Předpokladem pro funkčnost stránek je jejich kvalitní struktura, přehlednost a pravidelně aktualizovaný a zajímavý obsah. Důležité jsou pak kontaktní formuláře a jejich přívětivost a jednoduchost. Ráda stránky nazývám e-shopem pro kandidáty, kde pozice je produkt, o který projevili zájem. Kde se inspirovat najdete třeba tady.
  • Pracovní portály (inzerce) - Je jich nespočet, vyjmenované je najdete ve starším článku. Samozřejmostí a takovou stálicí je inzerce (prostě inzeráty). K ní si obvykle můžete přikoupit různé propagační aktivity od daného portálu jako je topování inzerátu, propagace na jejich sociálních sítích, profesionální copywriting nebo cílená PPC kampaň. Kromě těchto hlavních portálů zkuste i specializované platformy/portály zaměřené na konkrétní oblasti nebo pozice (například GitHub pro tech pozice, Behance pro kreativní pozice).
  • Pracovní portály (profil) - Přestože aktuálně nehledáte, založte si na relevantních portálech profil vaší firmy. Kandidáti se dívají na portály (a hledají vhodný inzerát) a firmy, které na nich mají profily a pokud je nějaká firma zaujme, jdou se podívat už přímo na jejich kariérní stránku. Mé oblíbené jsou StartupJobs - v Aukro je například využíváme místo kariérních stránek. 
  • Pracovní portály (databáze) - Každý pracovní portál má svou databázi kontaktů. Nějaké portály nabízí v rámci připlacení si k inzerci oslovit kandidáty cíleným e-mailem. Některé vám při zvolení dražší inzerce dovolí procházet databázi kandidátů se stejnými klíčovými slovy jako jste vy uvedli v inzerátu a ty si aktivně oslovit. Některé mají databázi otevřenou i pro ty, kteří zrovna neinzerují. Ti si mohou za poplatek/kredity otevírat profily kandidátů a ty si pak aktivně oslovit. Moje doporučení - nějak si tagujte/poznačujte ty, které jste již oslovili, abyste je neotevírali neustále dokola.
  • Sociální sítě (placené) - Patří sem placená reklama na různých sociálních sítích jako jsou LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, X/Twitter atd. Doporučuji poprosit marketingové oddělení i pomoc s nastavením reklam. Důležité je umět za HR popsat kdo je cílová skupina a její specifika.
  • Sociální sítě (firemní profil) - Zde mám na mysli klasický příspěvek, video, reelsko a další formáty, které nebudete propagovat, ale budou se zobrazovat organicky. Ideální je k marketingovému obsahu přimíchat i HR obsah a pravidelné sdílení volných pozic. Mnohé společnosti mají tisíce sledujících, často zákazníků, kteří se mohou stát i zaměstnanci. Mezi marketingové kanály bych zařadila i newsletter - do patičky můžete přidat odkaz na kariérní stránky. 
  • Referral program - Dobře postavený interní program doporučení je obvykle velmi kvalitním a super konverzním zdrojem. O referralech jsem napsala dva články, které si projděte (první, druhý). Zde bych vypíchla nutnost dobré komunikace směrem k zaměstnancům.
  • Interní mobilita - Aneb vaši současní zaměstnanci. Otevřete pozice i všem, kteří u vás již pracují a touží po nové pracovní náplni, přesunu do jiného oddělení či týmu nebo je láká povýšení. Vedle klasického interního hiringu doporučuji popřemýšlet nad zavedením succession planningu.
  • Interní databáze kandidátů - Nezapomeňte na kandidáty, které jste už měli v minulosti ve výběrových řízeních. Už o vás měli zájem, na který můžete navázat. Na toto potřebujete ATS a tým, který s ním vhodně pracuje. Máte tedy poznačeno kdy se hlásili, na jaké role anebo důvody zamítnutí. Dejte si pozor, ať neposíláte nabídku tam, kde by oslovení mohlo vyvolat silné negativní emoce. Pokud měříte NPS, vylučte kandidáty, kteří vám dali silně negativní hodnocení. 
  • Personální agentury a headhunteři - Pro složitější nebo specifické pozice je někdy fajn obrátit se na agentury nebo jednotlivce (headhuntery).  Zpravidla mají svůj vlastní networking, silné kontakty a mohou přivést kandidáty, kteří nejsou aktivně na trhu. Dávejte si ale pozor s kým spolupracujete, na trhu je bohužel spousta nedůvěryhodných a nekvalitních agentur i osob. Ráda doporučím ty za sebe kvalitní, napište mi. Buďte i připraveni na to, že musíte dát agentuře/headhunterovi dobré zadání a být jim po ruce!
  • Veletrhy práce a kariérní dny (školy) - Pokud jste větší firma, pravidelně se účastněte veletrhů práce nebo kariérních dnů na vysokých školách. Pro menší mi to osobně moc nedává smysl - finančně, časově, návratností, ...  Ideální bude uzavřená dlouhodobá spolupráce, ne nárazová akce (ty většinou nekončí dobře). Mnoho univerzit pořádá career fairs, kde můžete přímo oslovit studenty a čerstvé absolventy. Zmíním jich jen pár, ať máte představu - veletrh Šance na VŠEJobTUL daysCOFIT nebo Gaudeamus . Možností je zapojit se i do výuky na vysoké škole - formou přednášek, exkurzí, otevřeních dnů u vás ve firmě, mentoringem od vašich lidí anebo rozjet vlastní předmět (zde vám může být inspirací Alza).
  • Veletrhy práce a kariérní dny - Například Job Challenge, Career Expo a další. Doporučuji mít nachystaný poutavý stánek a merch, ale především proaktivní kolegy a kolegyně z HR, kteří se s kandidáty budou bavit a dokáží je nadchnout. Nejsmutnější je plný sál stánků, kde vystavovatelé koukají do mobilu a nikdo si návštěvníků nevšímá. Připravte si online formulář (z toho fyzického papíru to nikdy nepřepíšete, věřte mi) pro zájemce, ale i vizitky a klasické letáčky. Existují také úzce specializované job fairy například pro expaty.
  • Spolupráce s univerzitami a školami - Zmiňovala jsem už výše. Spolupráce se školami skrze přednášky a webináře, exkurze a stáže, trainee programy, podporu jejich vzdělávacích aktivit formou finančního příspěvku, ale i vlastní předměty. Vytvářejte dlouhodobé strategické partnerství s univerzitami, středními školami nebo odbornými školami - podle relevance a potřeb. Doporučuji jít opravdu do dlouhodobé spolupráce a mít někoho interně, kdo se o projekt bude starat. Vypadá to jako easy job, ale opak je pravdou. 
  • Úřady práce - Tento zdroj jste asi čekali. Ačkoliv tato možnost může být považována za poslední volbu (a pro mnohé kandidáty je být vedený na úřadě stigma), je to stále cenný zdroj pro získání kandidátů, zejména pro pozice s nižšími nároky. 
  • Externí platformy a fóra - Pokud se zaměřujete na technické, kreativní nebo specifické pozice, navštivte fóra a platformy, kde se takoví odborníci scházejí – například GitHub, StackOverflow, nebo Behance pro designéry. Univerzity a spolky mají také své fóra a často je v nich vláno určené k hledání práce (například Juristic jobs, MafFyzak forum, ... ).
  • Offline metody (mix) - Nezapomínejte na staré, osvědčené metody jako jsou letáky na pobočkách, vizitky na konferencích, billboardy, metrosamolepky nebo tisková inzerce. Tato metoda může stále fungovat dobře a dokážete třeba pomocí QR kódu nebo speciální landing page doměřit jejich výkonnost. Využijte kamenné pobočky k propagaci volných míst. Můžete letáček vložit i do balíčků, přidat jej k objednávce atd. 
  • SMS a e-mailové kampaně pro zákazníky - Pokud máte zákaznickou základnu, můžete je oslovit prostřednictvím SMS nebo e-mailových kampaní, kde informujete o otevřených pozicích. Při správném dodržování GDPR to může být efektivní způsob, jak dostat nabídky k širšímu okruhu lidí. Nicméně tady bych byla opatrná, nechcete zákazníky naštvat. V jedné firmě jsem dělali oslovení vždy pouze jednou za rok přes blížící se vánoční sezonou a s newsletterem jsme si dali opravdu velkou práci. Zde určitě úzce spolupracujte s marketingem!
  • Mobilní aplikace a notifikace - Využít notifikace skrz firemní mobilní aplikaci na vaše zákazníky, také nemusí být špatná cesta, Pozor opět na styl komunikace a GDPR.  
  • Spolupráce s freelancery - Nezaměřujte se pouze na klasické pracovní poměry, možná totiž někoho na hlavní úvazek nepotřebujete a ani jeho plnou kapacitu. Mnozí profesionálové dnes preferují OSVČ formu spolupráce a dokáží vám vykrýt pár hodin měsíčně. Pozor na švarc systém! 
  • Zkrácené úvazky - Opravdu potřebujete celé FTE? Pokud ne, zvažte zkrácený úvazek nebo nějakou formu brigády. Zkrácených úvazků je málo a kandidáti vám za ně utrhají ruce. Například 93 % rodičů do věku 4 let dítěte by rádo pracovalo (report Mumdoo), ale nemají k tomu podmínky a mezi ně patří i nutnost práce na part-time. 
  • Podpora a spolupráce s neziskovými organizacemi - NGOs často mají síť kontaktů, která se může ukázat jako cenný zdroj. Pokud souvisí vaše podnikání s jejich aktivitami nebo nějakou dlouhodobě podporujete, zkuste se zamyslet, jak toho využít pro nábor. 

  • Networking - Zde mám na mysli klasické akce zaměřené na seznámení se. Nejvýraznější je Meet and Deal, ale je jich mnohem více, zpravidla pod nějakou profesní skupinou nebo mentoringem. Networkingem můžeme ale nazvat i to, že po konference zůstane do večera a aktivně se seznamujete s účastníky. Doporučuji věnovat se budování kontaktů, tj za mě networkingu v pravém slova smyslu, dlouhodobě. Headhunteři a extrémně výkonní recruiteři právě z takové sítě kontaktů těží a trvalo jim roky ji vybudovat a udržovat.

  • Online skupiny a komunity - Facebook skupiny zaměřené na konkrétní profesi nebo obor mohou být skvělé pro nalezení kandidátů. Pozor jen, že v mnoha profesních skupinách se nesmí inzerovat pracovní pozice. Když to uděláte, ze skupiny vás vyšoupnou (čtěte pravidla skupin). Nedá mi tady nezmínit skvělé příklady FB skupin jako #HolkyzMarketingu, #HolkyzByznysu, #suHR anebo pak vyloženě skupiny založené za účelem sdílení pracovních nabídek jako IT Jobs/Práce v IT, JOBS - Marketingová komunikace a PR a další. Těch je opravdu hodně.
  • Slack komunity - Vytvořte vlastní Slack kanál pro nábor, nebo se zapojte do veřejně dostupných Slack komunit zaměřených na vaše obory. Viděla jsem to v Česku jednou, o efektivitě jsem bohužel neslyšela, ale umím si to představit podobně jako ta diskuzní fóra.
  • Inzerce na nástěnkách- Všude možně - jen pozor, zda si někam můžete jen tak vyvěsit váš letáček nebo plakát! Nástěnky najdete v místních komunitách, úřadech, obchodech, školách nebo kulturních centrech atd. Enormní zásah mají plakáty na WC ve firmách, kde informují o nových volných pozicích a referral programech. Vyzkoušeno za vás.
  • Kariérní stránky škol a odborných škol - Zveřejnění inzerátu přímo na nástěnkách nebo webech škol. Někde lze inzerovat zdarma, jindy za (oproti pracovním portálům) směšný poplatek a jindy musíte mít navázané dlouhodobé partnerství.
  • LinkedIn Skupiny - Ať už v nich vystavíte příspěvek o tom, že k vám hledáte. Anebo si dáte práci a proklikáte se účastníky skupiny a aktivně vybrané oslovíte. Mrkněte třeba do JenHR skupiny, kde sdílíme pravidelně práci pro HR.
  • LinkedIn eventy - Vždy vidíte seznam hostů, můžete se tak rychle mrknout na účastníky, vybrat relevantní a ty oslovit. Anebo se s nimi na dané akci potkat. Můžete si projít i účastníky cizího eventu (jako to šlo kdysi na Facebooku) a poslat jim (pro)aktivně žádost o propojení.
  • Různé profesní soutěže a hackathony - Zúčastněte se nebo sponzorujte soutěže zaměřené na váš obor. Anebo nějakou soutěž či hackaton uspořádejte vy. Ideálně u vás v kancelářích a nechte účastníky i sdílet fotografie a videa na sociálních sítě. Můžete samozřejmě chodit i na cizí akce a cizí firmě tam "balit" kandidáty, ale upřímně to není fér. Hezké akce dělá STRV.
  • Meetupy a konference - Studnice kontaktů, jen je musíte umět posbírat a dlouhodobě s nimi pracovat.Doporučuji zkusit se seznámit o přestávkách místo sezení v koutě nebo koukání do mobilu. A ještě více doporučuji zůstat na after party - jeden rok byly párty mým nejvíce konverzním zdrojem kandidátů. Pokud jako firma meetupy organizujete, určitě budou patřit ke kvalitním zdrojům. Inspirací zde může být opět STRV.
  • Školení - Podobné konferencím. Pokud školíte vy, rukama vám projdou i tisíce lidí za pár let a značně se rozšíří váš network. Pokud jste na druhé straně, mezi účastníky může být opět schovaný kandidát.
  • Spolupráce s profesními asociacemi - Podobné školám a spolkům. Profesní organizace často pořádají školení nebo konference a umožňují propojit firmy s odborníky. Můžete se zapojit do networkingových akcí nebo přímo oslovit jejich členy. Někdy mají k dispozici možnost oslovit komunitu pomocí newsletteru a sem tam dávají prostor i volným místům.
  • Expat komunity - V Česku je poměrně dost expatů. Osobně mě překvapilo kolik seniorních lidí se zajímavou specializací tady žije. Často ale neumí česky natolik, že by mohli pracovat pro firmu, kde je jen a pouze čeština. Známá je Expats.cz, která funguje i jako pracovní portál.
  • Facebook Marketplace, Bazoš a další - Netradiční, ale proč ne.Inzerce na těchto platformách může pomoci najít zaměstnance na méně standardní pozice, zejména v menších městech nebo pro sezónní pracovníky. Jestliže vtipně využijete prostoru, může z toho být i chytrý virál.
  • Rekvalifikační kurzy a programy - Zkuste se propojit s někým, kdo tyto kurzy uspořádává a zkusit navázat spolupráci. Můžete nabídnout práci těm, kteří kurz zdárně dokončí.
  • YouTube - Mnozí talentovaní profesionálové dnes používají YouTube jako platformu pro prezentaci svých dovedností. Můžete je aktivně oslovit. Anebo můžete vy sami začít videa s obsahem, který k vám talenty naláká.
  • Blogy - Můžeteaktivně oslovit pisatele článků nebo jít po lidech, co jsou v nich zmínění. Pamatuji na tento článek, kde jsem si pak všechny lidi dohledala na LinkedIn a v průběhu roku je oslovila s nějakou volnou pozicí. Anebo založte blog a pište o tom, co kandidáti touží vědět o vás, vaši firmě, manažerech atd. Otevřete jim k vám dveře pomocí fotografií a videí.
  • (Virtuální) kariérní dny - Zkuste uspořádat (online) kariérní dny, kde mohou kandidáti přímo komunikovat s vašimi manažery, recruitery, vedením i zaměstnanci a dozvědět se více o vaší firmě. Ideální je spojit to s nějakou aktivitou nebo soutěží. Tady bych dodala, že jídlo a pití vždy funguje.
  • Rodiče - Cennýzdroj, který firmy často nechávají opomenutý. Snažte se, aby se vám vraceli vaši zaměstnanci z rodičovských dovolených a během nich jim nabídněte i nějaký zkrácený úvazek či výpomoc. Doporučuji si pročíst report od mumdoo - 93 % rodičů do věku 4 let dítěte chce pracovat a jen 23 % rodičů se vrací po rodičovské k původnímu zaměstnavateli. Neutíkají vám náhodou zkušení lidé, protože s nimi během rodičovské nekomunikujete?
  • Lidé 55+ - Další skupina, která bývá opomíjenou a přitom může hodně nabídnout! Mrkněte se schválně na vaše inzeráty, zda je jejich zněním neodrazujete. 


Jistě budou i další zdroje - chybí mi nějaký zásadní? Napište mi, ráda jej doplním.