Náborové ohlédnutí se za 2024

23.12.2024

Minulý rok jsem vydala Náborové ohlédnutí se za 2023, tento rok mi to nedá a chci se s vámi ohlédnout za 2024. Ten byl pro mě osobně kratší, protože jsem své role a projekty předávala v září, ale nebyl o nic méně intenzivní. I díky tomu, že jsem si řekla, že než otevřu dveře s nápisem rodičovská, pokusím se nabrat co nejvíce lidí a obsadit co nejvíce pozic.

Jak se mi to dařilo?

V roce 2023 jsem primárně hledala nové posily do Grouponu. Pár jich bylo i do jiných firem a pár lidí i k nám do interního PFC týmu. Od ledna do začátku září mi naskočilo lehce přes 90 lidí a obří radost mám z těch, kde jsme dokázali být extrémně rychlí (4 kola, offer a podepsaná smlouva pohovoru během týdne) anebo u nás daný člověk člověk rychle vyrostl (po zkušební době na vyšší manažerskou pozici) anebo šlo o oslovení šité na míru (jeden kandidát na chystanou pozici) co mi potvrdilo, že se prostě hodí znát trh opravdu dobře a udržovat dlouhodobě hezké vztahy s kandidáty. Takže dařilo, ale 12 callů po 30 minutách denně byl někdy hardcore. :)

Jak se nám daří nabírat takové počty lidí?

Vděčíme za to nastavenému Recruitisu (nebo jinému ATS v dané firmě), odladěným procesům a manuálům, kvalitním a rychlým hiring managerům a všeobecnému nadšení dělat práci dobře a jít po výsledku. A kde chybí řád, rychle jsme ho dodávali. Učili jsme manažery nabírat, měli jsme rozvojové workshopy v rámci náborového týmu, ladili jsme metriky atd. A extrémně hodně pomáhalo, že vedení chtělo kandidáty, chtělo je rychle a šli tomu všichni nesmírně naproti. Přála bych každému recruiterovi manažery, kteří vám dají vědět během hodiny feedback, umí si sami naplánovat finální kolo a vytvořit návrh nabídkového dopisu!

Nějaká čísla a pěkné momenty:

  • Nastupuje nám kandidát, se kterým jsme byli v kontaktu asi 5 let (párkrát mi dal košem, neměla jsem tak dobrou nabídku) a konečně to vyšlo! I proto píšu - udržujte vztahy, připomínejte se a třeba to jednou vyjde, jen se vaše cesty musí správně protnout.

  • V náboru platí setrvačnost. Když makáte, výpadek není tolik vidět. Předala jsem práci sice v první polovině září, ale ještě v polovině listopadu byla nějaká finální kola s lidmi, s nimiž jsem měla první call. A nastupují!

  • Rok od roku se nám hlásí více kandidátů. Náš profil na StartupJobs navštívily vyšší tisícovky kandidátů a na firemním LinkedIn zatím přibylo krásných 1123 followerů. Aktuálně nás sleduje na 7327 lidí - moc děkujeme!!! Děkujeme! Kdo ještě nedal follow, tak teď je ta šance! Pravidelně sdílíme volná místa novinky z portfolia, pozvánky na eventy atd.

  • Zpracovala jsem tisícovky kandidátů. Každý den jsem zpravidla odbavila 60-120 nových kandidátů. Snažila jsem se držet rychlost reakce 1-3 dny. Buď zamítnutí anebo poslání e-mailu s výběrem data na call přes Calendly. Calendly vřele doporučuji! Anebo plánování pohovorů přes ATS.

  • Rychlost první reakce jsem v 2024 držela na 26 hodinách a 24 minutách, tj 1,1 dne. V 2023 to bylo stejné číslo. Držíme rychlost a jsem na to patřičně pyšná. Mezi jednotlivými koly průměrně držme 4 dny. S někým je to rychlejší a s někým pomalejší.

  • Nejrychlejší výběrové řízení trvalo týden (5 pracovních dní). Stihli jsme call spolu, case study call s manažerem, call s druhým manažerem a týmem nabídku a poslat si údaje do smlouvy. Druhý týden se hned podepisovalo. Kandidát chtěl měnit do konce měsíce a já slíbila, že to dáme, i když máme 6 pracovních dní. Nechávali jsme si víkend pro případ přemýšlení o nabídce - nebyl potřeba.

  • Bohužel jsem musela odmítnout dost kandidátů z důvodu, že nemáme aktuálně vhodnou roli nebo se profilově nehodí do našeho typu byznysu kvůli jiným zkušenostem anebo že dané role nemáme vůbec v Česku.

  • Nejvíce kandidátů projevilo zájem o role Projektových manažerů a HR Business Partnerů.

  • Mohla jsem si vyzkoušet nábor v USA, Francii, Anglii, Irsku, Španělsku, Polsku a Německu. A je to opravdu jiné. Bylo skvělé mít diverzní mezinárodní tým a učit se od kolegů a kolegyň jak funguje jejich trh práce a jak přemýšlí tamní kandidáti.

  • Krásné je vždy to, když se vám ozve po nějaké době kandidát, který odmítl nabídku, ale nakonec si po pár měsících rozmyslel, že by k vám přeci rád chtěl. Je to známka toho, že to s námi bylo dobré. Toho si moc vážím.


Co sledujeme za metriky?

  • Rychlost obsazení pozice

  • Konverzní poměry jednotlivých fází výběrového řízení

  • Počet finálních kol na jednu nabídku

  • Rychlost první reakce

  • Setrvání kandidáta v jednotlivých kolech

  • Průměrnou délku výběrového řízení

  • Kvalitu/relevanci kandidátů (zamítnutí vs pokračujeme dál)

  • Dlouho jsme také per recruiter sledovali počet callů a pohovorů a kolik kandidátů nakonec kdo nabral a v jakém čase. Díky tomu jsme odhalili nějaké neefektivity a mohli jsme si vzájemně nasdílet osobní tipy pro lepší a efektivní práci.


Kdybych měla vypíchnout pár věcí k náboru, byly by to:

  • Bez kvalitních lidí nebude vaše firma růst a se špatnými bude strádat. Na tohle musíte při náboru myslet a musí to dobře vědět recruiter i manažer/ka.

  • Nábor lidí jde vždy za CEO/founderem, je jeho zodpovědnost mít kompletní a dobře poskládaný tým, HR je vaším pomocníkem. Náročné nabídky a "přemlouvání kandidátů u nás často dělal Dušan anebo někdo další z managementu.

  • Dobří lidé vám umožňují věnovat se důležitým věcem, které firmu posouvají a neřeší maličkosti . Tomáš mi vždy říkal, že je lepší nabrat jednoho dražšího seniorního kandidáta než několik nezkušených, ale levných.

  • Špatný nábor vyjde draho - náklady přímé a nepřímé (mzda, zaučení, čas lidí kolem, váš čas, inzerce, čas ve výběrku, vybavení pro kandidáta, …) -> cca 100k - 1mio per pozice. Tak pozor na to! Rychlý nábor nemusí být vždy nejlepší, musíte se dívat na fluktuaci ve zkušební době, jak se noví lidé adaptují, jak dokáží plnit cíle a jak se posouvají firmou.

  • Špatně vybraný hiring manažer/ka nebo manažer/ka všeobecně - má vliv na celý tým, pravděpodobně bude špatný hiring k němu do týmu, větší fluktuace a s tím vyšší náklady na nábor nových lidí do týmu (aditivní finanční náklady). A vy jako recruiter budete trpět. Řešte to.

  • Admin činnosti delegujte na juniora/asistentku anebo je automatizujte, využívejte nástroje a AI! Vše, co děláte opakovaně, tak se snažte zjednodušit a zautomatizovat.


Za co jsme moc vděční, je spolupráce s Klubem Investorů - na obě naše přednášky dorazilo přes 400 lidí. 💙 Tento rok si obě dvě střihnul Jan Barta. Co je absolutně perfektní? Z obou přednášek jsme k nám někoho nového nabrali!!! Ve spolupráci pokračujeme a v roce 2025 plánujeme 2 přednášky (možná tři!)! #staytuned a #děkujeme

Tímto s vděčností uzavírám 2024!


Po kom se díváme v 2025? 👀

Nábor nás dozajista čeká. Máme a budeme mí otevřených dost rolí pro juniorní, mediorní, seniorní až manažerské role. Kvalitního kandidáta si nenecháme utéct a vždy se mu snažíme nalézt ten pravý match v našich firmách. A pokud ne tam, vždy se zamýšlím kde jinde by to mohl být průnik (co si budeme, za těch pár let v náboru trh docela znám, znám lidi a propojit vás s někým jiným je to nejmenší, co pro vás mohu udělat). Nebojte se napsat. :)

Co u vás všeobecně hledáme?

Schopnost učit se a přijmout zodpovědnost, bořit status quo, hledat řešení místo stěžování si, selský rozum, ale i spolupráce nad vlastní ego. Pracujeme tvrdě, ale chytře. Krátká chvíle s námi je jak X let jinde. Ideální šance posunout se rychle kariérně vpřed, poznat mezinárodní prostředí, pracovat se super schopnými lidmi v rychlém tempu.

A když nevíte?

I bez ohledu na vypsanou roli nám o sobě můžete dát vědět. Minulý rok jsem takto našla místo pro nejméně 7 lidé včetně nové posily do našeho core Pale Fire Capital týmu. Ideální je napsat přímo mně na petra@palefire.com a chvíli počkat - přeci jen jsem na rodičovské, ale nebojte, propojím vás s někým, pro koho budete prioritou a bude se vám plně věnovat. :)

Tak na neméně úspěšný a zábavný 2025! 🍸