Kandidát zdarma - přednáška na PR Summit
12.9.2019 se konal PR Summit a já jsem vděčná, že jsem mohla být jeho součástí. Moc a moc děkuji za pozvání a svěření důvěry, že mé téma mezi PR lidmi zapadne. Velké díky i Alze, že mě nechává veřejně vystupovat a že je otevřena takovým nápadům jako je Kandidát zdarma.
Věřím, že #sharingiscaring, a tak jsem se rozhodla nasdílet část své prezentace doplněnou o text i vám. Čím více lidí bude vědět, že něco jako #kandidátzdarma / #kandidatzdarma existuje, tím lépe pro LinkedIn, pro zaměstnance i zaměstnavatele.
Poznámka: Všeobecně na LinkedIn #kandidatzdarma už není jen o lidech, které měl někdo na pohovoru, ale je o lidech, které dál doporučujeme jako zaměstnance. Občas někdo využije tento hastag pro označení sebe, že je ve fázi hledání. Myšlenka sdílení však zůstává. A to je hlavní.
O čem to bylo?
Než se vrhneme do světa LinkedInu a kandidátů, pojďme se podívat na to, jak to funguje v Alze. Bez práce v ní by nebylo žádné vystoupení.
Za rok 2018 jsme na pracovních pozicích evidovali více než 80 000 kandidátů, tento rok jich čekáme až 100 000. Kandidáti se k nám dostávají z různých zdrojů - aktivně se přihlásí, aktivně oslovíme my je nebo přijdou na doporučení. (Pokud teď přemýšlíte, kolik to musí být práce, tak docela dost, ale od toho máme na HR spoustu chytrých a schopných lidí a interní systém, bez kterého by do zvládat nešlo.)
Ne všichni si stanou našimi kolegy a kolegyněmi. Důvody jsou různé. Je dobré si jako HR uvědomit, že výběrová řízení jsou pro mnoho lidí stresující a my jim je ze své role můžeme usnadnit.
Pokud je tedy kandidát skvělý, ale zrovna pro něj nemáte vhodnou pozici nebo mu zkrátka není blízká Alzí firemní kultura, je škoda si ho syslit v databázi a nechat ho dál posílat životopisy a motivační dopisy. Tak vznikl "Kandidát zdarma". Ten sice vznikl jako nápad v mé hlavě, ale nutno podotknout, že bez otevřenosti Alzy vůči podobným nápadům (interně říkáme výzvám) by nikdy nespatřil světlo světa. Takže díky moc!
Jak se někdo stane kandidátem zdarma?
Je to někdo, kdo nám prošel výběrovým řízením a víme o něm, že je kvalitní a na trhu práce by se o něj mělo HR a firmy prát. Víme to díky testům a prvnímu kolu pohovoru minimálně. Není to jen na základě životopisu nebo pěkného LinkedIn profilu.
(Na každou pozici máme design výběrového řízení - co se děje v 1. kole, co ve druhém, zda budeme zadávat case study nebo stačí online test a i to, jaké otázky položíme na osobním setkání. Dobře se tak porovnávají výsledky + validita výběrového řízení je tak vyšší.)
Zjistili jsme však, že k nám do Alzy se nehodí a to ať z důvodu, že nemáme momentálně vhodnou pozici, že hledáme od týmu osobnostně někoho jiného anebo mu nesedne naše firemní kultura. Asi to znáte každý, kdo někdy nabíral - musí si to sednou osobnostně i znalostmi.
Než se takový člověk ocitne na mém LinkedInu, transparentně mu řekneme proč k nám ne, jaké jsou plusy a mínusy a rozhodně se ptáme, zda by chtěl pomoci tímto způsobem usnadnit hledání práce. Pokud ano, následuje příspěvek na LinkedInu a kandidátovi se otevírají dveře do společností.
(Od každého mám písemné svolení. Bez souhlasu žádné sdílení není.)
Jak to vypadá v online světě?
Bára byla první kandidát zdarma, bez jejího nadšení pro můj nápad by tyto tématické příspěvky nevznikly. Reakce na post byla obrovská, hodně mě to překvapilo. Moc děkuji, že do toho cca před 6 měsíci šla! (Pro pozorné - screen je staršího data.)
Lajky, komentáře a dobrý dosah nejsou vše. Ptala jsem se sama sebe - "Fungovalo to? Co je tou metrikou, že kandidát zdarma je dobrá věc a mám v ní pokračovat a mají v ní pokračovat i další kolegové nebo lidé z HR? ... ."
Možností je více:
- Našli ti lidé práci, která jim sedla? Přišla nabídka na míru?
- Bylo to pro ně hledání snadnější a rychlejší?
- Pozvali je na pohovor? Byl tam hned hiring manažer?
- Kolik lidí se jim ozvalo? Kolik přišlo na jejich profil?
- S jakými nabídkami byli osloveni?
- Šli by do toho znovu, kdybych jim tuto možnost znovu nabídla?
- ...
Co říkají čísla?
Vybrala jsem na ukázku tři posty s kandidáty zdarma. Počty likes a komentářů se liší. Přisuzuji to tomu, že první post (Bára) bylo na LinkedIn něco nového plus jsem se strefila do vhodného času, kdy bylo dost lidí online. Další příspěvky již nebyly tak úspěšné, ale 45 000 vidění mi přijde i tak hezké číslo.
(Kdy jindy se vám poštěstí, že se na vaše CV podívalo 90 000 lidí během pár dní? Jen si představte, do kolika firem byste jej museli odeslat a kolika lidem ukázat... )
Co říkají kandidáti?
Někdy to nebylo o tom, že by zrovna má zmínka na LinkedIn doručila práci, ale o tom, že jsem někomu dodala energii v hledání. Sice se říká, že trh trpí nezaměstnaností, ale poměrně často potkávám kandidáty, kteří hledají měsíc dva a stále nic... To může být vyčerpávající a demotivující. Vy jim můžete dodat odvahy a možná i špetku sebevědomí.
K čemu vůbec?
Ten první bod je pro mě velmi důležitý. Baví mě přicházet s nápady, testovat je a jsem ráda, že mi to Alza jako firma, kde aktuálně jsem, umožňuje. Bonusem bylo, že se kandidát zdarma uchytil i mezi kolegy. Následovně i mezi dalšími HR.
(Nejsem naivní, vím, že se kandidáti mezi HR sdíleli i před tím, ale asi více na "tajňáka".)
K čemu dalšímu to bylo dobré:
- Vztah s kandidátem, lepší experience
- Podpora pasivního náboru
- Employer branding + HR brand
- Vliv na HR komunitu
Co je nejlepším výsledkem?
LinkedIn je profesní síť, kde máme profily prezentující nás jako zaměstnavatele nebo zaměstnance (případně freelancery) a byla primárně určena pro hledání práce/zaměstnanců a sdílení know-how. Těší mě, že aktivita Kandidát zdarma pomáhá oběma stranám, jak těm, kdo hledají, tak těm, co nabízí uplatnění.
Jsem ráda, že si aktivitu osvojili Gabriela, Jakub i Mariana a další. Jsem ráda, že dává smysl i ostatním! Moc.
Pár slov na závěr?
Na závěr bych jen dodala, že nikdy nevíte, kdy se sami můžete stát kandidátem zdarma. Když si představíte sebe po několika kolech pohovoru v různých firmách bez vidiny konce, tak možná budete rádi, když narazíte na někoho, kdo vám pomůže blíž vašemu dreamjobu.
Ať už vás bude sdílet veřejně jako kandidáta zdarma nebo vás pošle soukromě přímo tomu, ke komu a kam se nejvíce hodíte. A takový (online) svět se mi líbí.